Untuk calon suami


Untung la orang perempuan kalau dapat cari bakal suami gini...
Spesifikasi calon suami yang bolehlah dibuat suami:-

Solat fardhu cukup 5 waktu.

Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.

Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.

Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain.

Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al- Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”

Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.

Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.

Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.

Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..”

Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.

Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.

Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang- kurangnya Maghrib dan Isyak.

Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar sampai terlupa nak tengok bola. Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara
orang-orang kampung.

Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.

Jenis senyum sokmo.

Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns
(Tak cun takpe, boleh tutup lampu –Ustaz Azhar Idrus)

Thanks for reading !

5 pengkritik comel:

shat mashuri said...

bgus entry nie.. semoga anda mendapat suami yang soleh... amin :-)

sHiMi sHinHae ^^, said...

hihi ,nice entry :))
x hensem xpe ,bleh tutup lampu ;p

Faizatun Zahidah said...

@shat mashuri

thanks.. insyaALLAH.. aminnn.. :)

Faizatun Zahidah said...

@sHiMi sHinHae ^^,

hehe.. :D

Inz Indah said...

semoga sama2 mndpt suami yg soleh yaw~ :D aMIN